Enkelt men bra: segmentering i Google Analytics

Häromdagen så hjälpte jag en kompis med hans relativt nylanserade webbsajt,
som säljer till företag och med väldig internationell inriktning, då
det går att välja bland 6 språk och ännu fler länder på sajten.

Problemet är att besökare inte verkar köpa så mycket på sajten. Första
steget var att kolla olika KPIer i Google Analytics. Förresten: KPI står
för Key Performance Indicator som gäller mått som används för att mäta
effektivitet hos en verksamhet.

KPI under en månad:

Bounce Rate/Avvisningsfrekvensen är alldeles för hög här, 76,44%. På en
e-commerce-sajt är 25-35% okej, på en blogg anses 40-50% som acceptabel.

Spännande! Vilken skillnad mellan avvisningsfrekvensen/bounce rate för USA och Spanien. Min kompis sade att det beror på att det inte görs aktiv
försäljning i de drabbade länder som Sverige, UK eller USA, bara SEM/Adwords.

Aha, då var det bara att kolla avvisningsfrekvensen/bounce rate av de olika
trafikkällorna, segmenterad på länder, för att kolla om det är sant.

Jaha, det är alltså på det sättet att det nästan bara görs SEM/Adwords i
Sverige, USA och UK (trafikkälla=Google CPC) och nästan bara direkt
försäljning i Spanien, Tyskland och Schweiz.

Slutsatsen som man kan dra är att direktförsäljningen i ES, DE och CH
skapar bra, involverad trafik och SEM i SE, USA och UK skapar huvudsakligen
trafik som vänder i dörren. Dags att optimisera SEM/Adwords i de drabbade
länder och att börja med direkt försäljning där.