Avvisningsfrekvens och % utgång

Avvisningsfrekvens och % utgång (bounce rate och exit rate), vad är skillnaden?
Och varför är det viktigt att veta skillnaden?

Avvisningsfrekvens (bounce rate) gäller sådana som vänder i dörren (delad med den totala trafiken); som besöker en sida på en sajt t.ex. genom att
klicka på organiska sökresultat och sedan lämnar de sidan/sajten direkt eller läsa
ett inlägg under 30 sekunders tid och lämnar sidan/sajten sedan,
utan att ha klickat någonstans eller gjort något annat.

% utgång (exit rate) gäller sådana som lämnar en sida på en sajt efter att ha
gjort någonting på denna sajt innan, t.ex. att ha klickat på länkar, varit
på andra sidor innan, laddat ner en pdf-fil, lämnat en kommentar osv.

Skillnaden mellan avvisningsfrekvens och % utgång i Google Analytics
kan t.ex. demonstreras på antal sidor som hade besökts innan:

Avvisningsfrekvens (bounce rate): 0 sidor
% utgång (exit rate): >= 1 sida

Eller via time on page/gen. längd på besöken:

Avvisningsfrekvens (bounce rate): 00.00 minuter
% utgång (exit rate): 01.14 minuter

Avvisningsfrekvens (bounce rate) är speciellt intressant när det gäller
att undersöka hur sökorden i SEM/PPC som i Adwords presterar, t.ex.
“bildspel” har en avvisningsfrekvens på målsidan (landing page) på 82,93%:

 

“video effekt” har en avvisningsfrekvens på 100%, som är sämst, immediate action required!

Vad kan man i så fall göra? Först och främst borde man avvakta lite tills man har
ett någorlunda signifikant underlag, t.ex. 20 besök genom detta sökord.
Det är olika saker som man sedan kan göra, t.ex. kan man förbättra målsidan, evtlt är det fel målsida som angavs som destination url i Google Adwords? Det skulle kunna förklara den höga avvisningsfrekvensen. Eller så kan man titta i “search terms” i Google Adwords för att ta reda på vilka sökord som besökarna faktiskt hade sökt på, evtlt har bildspel absolut ingenting med produkten att göra, borde alltså strykas ur Adwordskontot i så fall.

Och vad kan man använda % utgång till? Det är intressant som ett alternativt mått till avvisningsfrekvens för att undersöka vart besökarna tar vägen. Tänk dig en sida på en e-handelssajt där man får fylla i sina uppgifter och välja betalningssätt, den så kallade bekräfta-sidan.
Avvisningsfrekvens känns inte riktigt som ett relevant mått, då det är inte så många (eller inga alls) som kommer direkt till bekräftasidan från Google eller via ett bokmärke. Avvisningsfrekvensen är därmed antagligen väldigt lågt där, men det är inte det som är det intressanta. Intressant på bekräftasidan är att veta hur många som lämnar sajten på bekräftasidan som har varit på en del andra sidor, som t.ex. hade gått in i “funneln” med det definitiva målet att få dessa att fylla i sina uppgifter och göra klart köpet.